ما در دنیایی زندگی می کنیم که پر از رنگ های گوناگون است یا حداقل سیستم بصری ما محیط اطرافمان را این گونه مشاهده می کند. رنگ هایی که احساسات گوناگونی را به ما منتقل می کنند و در شرایط و فرهنگ های مختلف می توانند دارای مفاهیم و معانی مختلفی باشند. و به عبارت بهتر رنگ ها به نوعی دارند با ما حرف میزنند. این پدیده در واقع همان اصلی است که منجر به پیدایش زمینه ای در علم روانشناسی تحت عنوان روان شناسی رنگ ها شده است.

روانشناسی رنگ چیست ؟

بر اساس تعریف ارائه شده توسط دانشنامه آزاد ویکی پدیا ، روانشناسی رنگ عبارت است از دانش مطالعه رنگ ها به عنوان معیاری برای تعیین رفتار نوع بشر. به عبارت بهتر ، بر اساس علم روانشناسی هر رنگ تاثیر مختص به خود را به صورت پنهانی بر روی ضمیر ناخودآگاه ما می گذارد که البته در شرایط و فرهنگ های مختلف می تواند متفاوت باشد.

رنگ ها در علم جامعه شناسی

جامعه در واقع یعنی فرد به فرد و این یعنی هر چیز که بتواند حتی یک نفر از ما را تحت تاثیر بگذارد بی شک بر کل جامع تاثیر گذار بوده است ، هر چند که این تاثیر در جزئی ترین حد خود باشد. جالب است بدانید بر اساس تحقیقاتی که بر روی تاثیر رنگ ها بر جوامع و ملت ها صورت پذیرفته است ، رنگ ها نه تنها تاثیر بسیار زیادی بر روی جوامع دارند ، بلکه به میزان قابل توجهی پیشرفت و رکود جوامع را نیز رقم می زنند. چرا که با عدم جای گیری رنگ ها در مکان خاص و صحیح خود و عدم استفاده درست و روانشناسی شده از آن ها ، ممکن است که صدمات روحی شدیدی به انسان ها وارد آید.

اصلاح املای کودک با خط قرمز توسط معلم» یا چراغ قرمز هشداردهنده ، برای رانندگان» یا سفید بودن پاکت شیر، رنگ آبی یا سبز روشن دیوارهای کلاس درس یا کتاب‌خانه برای مطالعه بهتر» و استفاده از پوشش سفید در عالم پزشکی و سبز برای بیماران» همه و همه مؤید این مطلب است که یک ارتباط تنگاتنگ بین نظام خلقت، انسان و طبیعت وجود دارد. نظامی که به صورت پنهان و آشکار ، حیات ما را تحت تاثیر خود قرار داده و به صورت باور نکردنی تعیین کننده مسیر آن است.

رنگ ها و تفاوت های جنسیتی

پیش از این از تاثیر رنگ ها و نیز تفاوت معانی و مفاهیم آن ها بین فرهنگ های مختلف و البته در شرایط مختلف سخن به میان آوردیم. لیکن جالب است بدانید که این تفاوت ها تنها به اینجا ختم نمی شوند. بلکه تحقیقات نشان داده است که تمایل به رنگ های در میان بانوان و آقایان نیز عموما دارای تفاوت است. لذا یکی دیگر از سوالاتی که باید قبل از استفاده از رنگ ها در

طراحی سایت یا رابط کاربری خود ، از خود یا مشتری خود بپرسید ، این است که هدف اصلی این وب سایت یا به اصطلاح جامعه هدف این کسب و کار بیشتر کدام جنسیت خواهد بود ؟ بانوان ؟ آقایان ؟ یا هر دو ؟

طبق یک قاعده کلی ، مردان بیش از ن می توانند رنگهای آکروماتیک (Achromatic Colors) را تحمل کرده و با آنها کنار بیایند.رنگ های آکروماتیک رنگ هایی هستند که در واقع فام Hue ندارند! مانند مشکی ، سفید و انواع خاکستری. همچنین گفته می شود که واکنش مردان و ن به رنگ های تیره و روشن تقریبا مشابه می باشد. این در حالی است که نظرات نسبت به رنگ های درخشان ( گرم ) و ملایم دارای فرق های بسیاری است. بر اساس نتایج به دست آمده طی آزمایش های مختلف گفته می شود که عموم آقایان تمایل نسبتا بیشتری به رنگ های گرم دارند حال آن که بانوان بی آن که خود متوجه شوند بیشتر به طرف رنگ های ملایم جذب می گردند.

همچنین بر اساس نتایج یک تحقیق جامع معلوم گردیده است که جنس مونث معمولا به ته رنگ ( Tint ) بیشتر از سایه رنگ ( Shade ) علاقه داشته و تمایل از خود نشان می دهند. طبق این تحقیقات گفته می شود که این نتیجه در اصل به این علت حاصل می شود که خانوم ها درک بالاتری نسبت به رنگ ها دارند. لازم به اشاره می دانیم که به زبان ساده ته رنگ یا Tint در واقع هر رنگی است که با مقداری رنگ سفید ترکیب شده باشد. تم های رنگی که شامل ته رنگ می شوند عبارتند از: رنگ های ملایم ، دارای حس جوانی و طراوت و آرامش بخش ؛ همچنین گفتنی است که سایه رنگ یا همان Shade نیز دقیقا عکس ته رنگ یعنی به هر رنگی گفته می شود که مقداری مشکی به آن اضافه شده باشد. بر اساس روانشناسی رنگ ها سایه رنگ ها عموما عمیق ، قدرتمند و پر رمز و راز هستند.

همچنین طی آمار در حالت کلی رنگ هایی که دارای محبوبیت بیشتری بین خانوم ها می باشند عبارتند از : رنگ های آبی ، بنفش ، سبز و قرمز و نیز آنان عموما از رنگ های نارنجی ، قهوه ای ، خاکستری و زرد متنفر می باشند. در رابطه با مردان نیز رنگ های مورد علاقه عبارتند از : آبی ، سبز ، سیاه و قرمز و رنگ های مورد تنفر قرار گرفته عبارتند از : رنگ های قهوه ای ، نارنجی ، بنفش و زرد

ادامه مطلب


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها